Få styr på jeres visuelle identitet med en designmanual

Designguiden eller designmanualen er et grundlæggende redskab i en virksomheds kommunikations- og marketingarbejde. Kort og godt beskriver den firmaets visuelle/ grafiske identitet, idet den udtrykker regler og retningslinjer for firmaets look. Typisk er der tale om regler og retningslinjer, som er lette at følge og forstå, og som sikrer, at dit grafiske materiale – det være sig trykt eller online – altid har samme udtryk.

Spørg dig selv

Har vi styr på firmaets farvepalet, farvekoder og vægtningen mellem farverne i vores grafiske og digitale materiale?

Har vi fastlagte skrifttyper, som hele firmaet anvender, og som afspejler os og vores forretning – og tiltrækker kunderne?

Er der taget stilling til, hvordan vores logo kan anvendes, placeres osv.?

Har vi overblik over vores brands grafiske elementer og karakteristika?

Er vi bevidste om vores billedholdning/ billedstil?

Hvis ikke, så er det lidt ærgerligt. Med en designmanual opnår I nemlig:

1. At gøre det nemt for både kommunikationsfolk, marketingfolk, reklamebureauer osv. Samt firmaets øvrige medarbejdere at kreere materiale, der er I tråd med den fastlagte visuelle linje, der understøtter jeres brand.

2. At skabe et visuelt brand-univers, der er kongruent, dvs. Som er sammenhængende og genkendeligt for jeres målgrupper. Uanset hvor de støder på det. Og dét skaber troværdighed og udtrykker professionalisme. Og øger muligheden for identifikation og brand-loyalitet.

Mere end 20 års erfaring

Jeg har mere end 20 års erfaring med kommunikation, branding og grafisk arbejde – og har fremstillet RIGTIG mange designmanualer for mine kunder gennem tiden. Faktisk er det næsten altid noget af det, vi starter med, så vi har et godt afsæt for det videre arbejde med brandet.

” Med en designmanual får I én gang for alle nedfældet de visuelle retningslinjer, I ønsker for jeres brand. Det styrker jeres brand både indadtil og udadtil. “

Min erfaring er, at en designmanual typisk opdateres grundigt eller gentænkes helt ca. hvert 5.-7. år.

Arbejder du inden for design, grafisk arbejde, branding eller andre kreative fag, vil det nok være oftere.

En designmanual kan indeholde forskellige aspekter af en virksomheds visuelle identitet, men som minimum har den typisk følgende indhold:

Farvpalet inkl. farvekoder

Skrifttyper/ fonts

Info om logo, logoversioner og logoets praktiske anvendelse

Grafiske elementer og karakteristika

Billedholdning/ -stil

Derudover kan den fx indeholde:

Visionboard

Brand-feel

Visitkortdesign

Brevhoved og -footer

Looket på fx Instagram-feed’en

Eksempler på annoncer og andet grafisk materiale

Designet af firmatøj og -biler

Firmakunst

… og meget andet!

Nb! Jeg designer også grafiske identiteter helt fra bunden.

Kontakt mig for mere info.

Fik du også læst