21. maj 2025

Har I fortalt kunderne, at I holder ferie?

10 grafiske tips, der styrker dit brand

Der er noget i luften! Sandsynligvis følelsen af ferie, der venter lige om hjørnet. Ferie betyder fravær – så hvordan håndterer vi egentlig det i vores virksomheder? Forlader vi blot computeren og de sidste ubesvarede mails med den ene fod halvvejs ombord på et fly, der peger sydpå? 

Når vi nærmer os ferietiden, er vi tit så trætte og feriehungrende, at vi lidt kan have en tendens til at glemme, hvordan virksomhedens kommunikationskanaler, de mange tomme kontorstole og de indkommende mails håndteres hen over sommeren. Og det er lidt synd.

For det er typisk ret nemt lige at gøre det hele klar på forhånd, så det ikke virker, som om I har forladt en synkende skude, da I gik på ferie. Hvis nu kunder eller andre interesserede skulle kigge forbi, det være sig fysisk såvel som digitalt.

På listen til højre herfor kan du se mine 10 bud på ting, du (i hvert fald) nok lige skal tjekke op på, inden du går på ferie.

Har du input til flere punkter på listen? Så send mig gerne en mail.

$
Den 100% analoge: Et skilt på hoveddøren med ferieinfo? (fx i butikker, der holder helt lukket)
$
En lækker e-mailsignatur med ferieinfo (gerne 1-2 måneder før ferien)?
$
En venlig og informativ besked i det auto-svar, I slår til i mail-programmet, når I lukker ned?
$
Udgivet content om ferielukning på jeres sociale medier i god tid inden ferien?
$
Klargjort sommerferiecontent, som kan auto-udgives hen over sommeren, mens I er væk?
$
Planlagt evt. ferie-takeovers til jeres SoMe?
$
Opdateret jeres Google MyBusiness-profil med ferielukning?
$
Lagt synlig info på jeres website om ferielukning, hvis ingen er på arbejde i ugerne x, y, z?
$
Forventningsafstemt med nøglemedarbejdere, om de kan/ skal kunne fanges på mobil eller mail i ferieperioden?

Der er sikkert mange andre små eller store præ-ferie-indsatser end de her nævnte, som det kunne være både fint og relevant for dig og dine kolleger at have styr på, inden der for alvor ‘går ferie i den’. Så hermed et lille opråb til at få lagt opgaverne i kalenderen allerede nu, så det iværksættes, når der er tid til det.

Hvordan I holder ferie – og hvordan jeres kunder ser jer, mens I er væk – siger meget om jeres firma, jeres værdier, om jeres brand.

Så hvad fortæller I?

Fik du også læst