15. august 2018

Har billeder forrang for tekst I dagens sociale mediebillede?

Vi ved alle, at billeder kan noget, som tekst ikke kan. Billeder fanger vores øjne, gør os nysgerrige, og de afslører nuancer af farver, former og stemninger, som kan være svære at udtrykke i ord. Billeder kan have ekstremt mange detaljer og lag af fortolkning – også afhængigt af øjnene, der ser. Og det gør dem på mange måder særdeles anvendelige i mange sammenhænge.

Faktum er, at de billedbaserede sociale medier er eksploderet – og tilsyneladende er kommet for at blive – i stor stil! Apps som Instagram, Pinterst og Snapchat har vundet indpas i det sociale medielandskab, der ellers har været domineret af Facebook. Og netop disse medier er væsentligt mere baseret på billeder, end fx Facebook og Linkedin (hvor billeder dog også spiller en stor rolle – særligt Facebook). Tilføjer man samtidig et lækkert, sødt eller sjovt filter på billedet, fx på Instagram, hvor denne feature er ret grundlæggende, så kan selv amatørfotos komme til at se ret prof ud. Og det er med til at sikre disse mediers succes. For på den måde kan enhver person og virksomhed i dag være sit eget ‘professionelle’ medie!

Men det er gammel viden, at virksomheder – for at nå deres målgrupper – må følge udviklingen i de medier, deres målgrupper bruger. I relation til snakken om billeder bliver disse derfor afgørende, når virksomheder skal kommunikere. Og da brugen af billeder ofte kommer til at ske på bekostning af de ord, virksomhederne måske er vant til at bruge en del flere af, så kan det for mange virksomheder betyde et ubehageligt tab af kontrol. Billeder lader fortolkningen være op til modtagerne, og modtageren kan selv skabe historier, som ikke nødvendigvis er lige den historie, som virksomheden ville foretrække at formidle.

Det store fokus på billeder giver dog samtidig en masse spændende muligheder for at engagere modtagerne og gøre dem til en del af virksomhedernes historiefortælling. For med billeder kan vi skabe en anderledes og måske mere intuitiv historie omkring brands.

Det store spørgsmål er så, om det skrevne ord (som jeg ELSKER!) er truet? Jeg vil mene, at det er det nok ikke. Men som markedsførere og virksomheder generelt bør vi i hvert fald erkende, at billeder og ord i dag nok er mere ligeværdige virkemidler til historiefortællingen om en virksomhed, dens services og produkter, end de hidtil har været.

DERFOR: Tænk det grundparadigme ind i jeres content-produktion. Undersøg, hvad brandet kan bære, og se, hvordan jeres kunder modtager billedfortællingerne.
NB! Billedfortællingerne understøttes, ikke mindst på Instragram, naturligvis af brugen af hash-tags og emojis – men det er en helt anden snak…

Rigtig god fornøjelse med fortællingerne…!

/mlp

Fik du også læst