28. september 2023

10 tips: Sådan manifesterer du dit brand under onlinemøder

Hvordan ser der ud bag ved og omkring dig, når du holder onlinemøder? Her ser du mig på en helt almindelig torsdag – klar til onlinemøde.

At have det rette set-up, når du holder onlinemøder, er en simpel, men effektiv måde, hvorpå du kan opnå i hvert fald tre ting:

  1. At manifestere dit brand
  2. At styrke din etos (evnen til at vække tillid/ skabe troværdighed)
  3. Generelt at efterlade et positivt indtryk hos dem, du holder møde med.

Corona-tiden lærte os mange ting – bl.a. at det er smart, effektivt og nemt at erstatte en del af de fysiske møder med onlinemøder. De sociale medier bugnede i den tid, hvor pandemien stod på, af mere eller mindre uheldige situationer, der kunne opstå under sådan et onlinemøde, fx i hjemmet. Og der vil naturligvis altid være en risiko for, at hunden gør (sker ofte hos mig…), at barnet vandrer ind i rummet kun iført ble osv. Men meget af det er vi da heldigvis herre over selv.

Jeg har ofte oplevet, at folk, jeg holder onlinemøder med, har et lidt uheldigt fysisk rum bag sig. Det kan fx være rod, at de slører deres baggrund, hvorved de ser ud til at miste håret i den ene side eller et øre under videosamtalen, eller at de indsætter et billede af palmer og en badestrand, mens vi holder et krisemøde. Jeg tænker derfor, at det er en god idé at skabe lidt fokus omkring emnet. Det kræver ikke så meget, men kan have en stor effekt.

JEG HAR SAMLET EN LISTE MED GODE RÅD TIL:

  • hvordan du får godt styr på situationen og området omkring og bag dig, når du holder onlinemøder, så du kan koncentrere dig om selve mødet, og
  • hvordan du skaber en flot, relevant og brand-relateret tilstedeværelse og baggrund, der hjælper dig med at skille dig positivt ud under dine onlinemøder.

At manifestere dit brand visuelt under onlinemøder er en effektiv måde at skabe genkendelighed, TROVÆRDiGHED og professionalisme på.

Her kommer mine 10 tips til, hvordan du kan gøre det:

1. BRUG AF LOGO: Placer dit firmalogo som dit profilbillede eller i hjørnet af din videoskærm. Dette sikrer, at en vigtig del af dit brand er synligt for andre deltagere.

2. FARVEPALET: Brug dit brands farvepalet i din påklædning og baggrund. Det skaber en visuel sammenhæng og genkendelighed.

3. BAGGRUND:

  • Mange videokonferenceplatforme giver dig mulighed for at bruge virtuelle baggrunde. Ønsker du dette, så vælg en baggrund, der matcher formålet med mødet. Undgå at vælge noget, der er for detaljeret, og som kan få billedet til at se unaturligt ud. En virtuel baggrund kan fx bestå af dit firmalogo eller et billede relateret til dit brand. NB! Pas på, at det ikke kommer til at ligne baggrunden til pressemøder i fx Statsministeriet – med mindre, det er præcis den effekt, du gerne vil opnå?
  • Vælg grundlæggende en rolig og neutral baggrund. Undgå forstyrrende elementer som fx stærke farver eller vilde mønstre, da dette kan distrahere den eller de øvrige mødedeltagere.
  • En neutral baggrund, som fx en ensfarvet væg, er en god start. Alternativt kan fx et neutralt vægmaleri, en reol med bøger eller en (sund) plante tilføje et fint touch uden at være overvældende.
  • Overordnet set kan en flot baggrund hjælpe med at styrke dit image og dit brand som en engageret og velorganiseret kollega, kunde, samarbejdspartner, leverandør, konsulent osv.

4. REKVISITTER OG ARTEFAKTER: Hvis det er relevant, kan du have rekvisitter eller genstande omkring dig, der symboliserer dit brand. Dette kan være produkter, plakater eller andet, der er karakteristisk for din virksomhed.

5. RYDDELIGT RUM: Sørg for, at området bag dig er rent og ryddeligt. En overfyldt baggrund kan give et indtryk af kaos og uorden – og det vil du nok helst ikke relateres med?

6. PÅKLÆDNING: Vælg tøj, der afspejler dit brands stil og tone. Hvis dit brand er formelt og professionelt, bør du klæde dig i overensstemmelse hermed. Hvis det er mere afslappet og kreativt, kan du vælge tøj, der afspejler denne stemning.

7. DELING AF SKÆRM/ DESIGNMANUAL: Hvis du præsenterer noget, såsom en agenda, et website eller et PowerPoint-show, skal du sørge for, at dit brands logo, skrifttyper og farver er synlige på de materialer, du deler. Integrer også gerne grafik, diagrammer eller ikoner i dine præsentationer eller delte materialer for at forbedre visuel appel og tydelig formidling af dit budskab.

8. LYS: Sørg for, at belysning i rummet er af god kvalitet, så dit ansigt og eventuelle visuelle elementer fremstår klart og tydeligt. Placer dig gerne tæt på et vindue for at undgå skygger og for at få naturligt lys på dit ansigt. Dårlig belysning kan mindske dit brands visuelle effekt. Pas på med kraftigt lys bag dig, da dette kan betyde, at du fremstår som en sort silhuet på skærmen.

9. KROPSPOSITION OG ATTITUDE: Sørg for at sidde centralt i forhold til kameraet og med nogenlunde rank ryg, så du er synlig og let at se på skærmen – og fremstår interesseret og deltagende. Og helt grundlæggende: Sørg for at være den udgave af dig selv, som du ønsker, folk skal opleve – du ER dit brand via den måde, du (og dine omgivelser) får andre til at føle. 

10. TEST INDEN MØDET: Test din baggrund og rummet bag/ omkring dig på forhånd for at sikre, at det hele ser godt ud på skærmen. Juster evt. belysning, vinkel, artefakter m.v., hvis nødvendigt.

Nøglen er at skabe en visuel sammenhæng, der understøtter dit brands identitet og værdier.

Når dit visuelle brand er tydeligt og gennemtænkt, kan det hjælpe dig med at opbygge tillid og genkendelse hos dine kolleger, kunder og samarbejdspartnere online.

HUSK: Baggrunden bør aldrig stjæle opmærksomheden fra dit indhold eller dine bidrag til mødet.

Den skal understøtte og forbedre din præsentation og deltagelse samt manifestere dit brand uden at forstyrre.

Skal vi optimere din visuelle fremtræden under onlinemøder?

Fik du også læst