18. september 2024

10 ting, der gør din tekst til ’content’ (fremfor blot en tekst)

Ikke sjældent har jeg talt med mine kunder om, hvorvidt en artikel, en webtekst eller et opslag til sociale medier kan anses for at være content.

 

Mange virksomheder har nemlig lidt travlt med at ’afsende’ information, som de selv er interesserede i at fortælle.

 

Men hvor interesserede er modtagerne og følgerne egentlig i det?

Kort sagt kan man sige, at en tekst bliver til ’content’, når den er andet og mere end blot en simpel tekst – når den giver værdi til modtageren. Det er således en særlig kvalitet ved en tekst, der kan gøre den til content. Og her gælder det først og fremmest, at den skal have en særlig tiltrækningskraft for læserne, fx ved at underholde, uddanne eller anspore til relationsskabelse.

 

10 elementer, der kan gøre din tekst til content:

 

#1 Narrativ struktur: Brugen af en stærk narrativ struktur, der skaber en fortælling eller en sammenhængende rød tråd gennem teksten, kan gøre indholdet mere engagerende og let at følge.

#2 Personlig stemme: Brugen af en autentisk og personlig stemme kan gøre teksten mere relaterbar og opfordre til en stærkere forbindelse med læserne.

#3 Kreativitet: Brug af kreativitet i formuleringer, overskrifter eller fortællestil kan fange opmærksomheden og gøre teksten mindeværdig.

#4 Løsning af problemer: At tilbyde praktiske løsninger, rådgivning eller nyttige tip i teksten kan give en merværdi for læserne.

#5 Visuelt appellerende: Tilføjelse af billeder, grafik, infografik eller videoer til teksten kan gøre den mere visuelt tiltalende og hjælpe med at illustrere budskaber på en mere engagerende måde.

#6 Multimedieoplevelse: Blander man forskellige medieformater som fx tekst, billeder, video, grafik og lyd kan vi give læserne en mere dybdegående og nuanceret oplevelse.

#7 Research: Inkludering af forskning, statistikker og referencer kan øge troværdigheden og værdien af teksten.

#8 Interaktivitet: Integrering af interaktive elementer som quizzer, spørgsmål, afstemninger eller klikbare elementer kan skabe en mere aktiv deltagelse fra læserne og holde deres opmærksomhed fanget.

9# Delbarhed: Opmuntrer man læserne til at dele teksten gennem sociale medier, e-mails eller andre kanaler ved at tilføje delevenlige knapper eller opfordringer, appellerer man til deres deltagelse.

#10 Aktualitet: At inkludere opdaterede oplysninger, tendenser eller begivenheder kan gøre teksten mere relevant og i øjenhøjde med den aktuelle kontekst.

Kombinationen af flere af disse elementer kan transformere en almindelig tekst til content – noget, der ikke kun informerer, men også engagerer, beriger og skaber en dybere forbindelse med læserne. Noget, der skaber værdi – hvad det så end måtte være for dine læsere?

Er de opslag, du lægger på fx Facebook, Linkedin og jeres website rent faktisk content?

NB! Har du og din virksomhed brug for assistance med at få produceret content til jeres kommunikationskanaler, fx nyhedsbrev, Facebook, Instagram, Linkedin og website? Så kontakt mig gerne på malope@lounge44.dk

Fik du også læst