
Jeg hører ofte folk sige, at pressemeddelelsen er ‘so last century’. Men tro mig: Den lever – og fungerer – i bedste velgående. Pressemeddelelsen er (stadig) et særdeles effektivt redskab for virksomheder, der vil dele deres budskaber med omverdenen – i særdeleshed medierne og deres læsere.
En skarp pressemeddelelse kan skabe omtale, troværdighed og øget synlighed – ikke kun i traditionelle medier, men også på digitale platforme.
Som kommunikationskonsulent hjælper jeg små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med at skrive og udsende målrettede pressemeddelelser, der bliver læst – og bragt.
Hvad er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en kort, skarp nyhedstekst skrevet med det formål at få medieomtale. Det er ikke reklame, og det er ikke markedsføring. Det er journalistisk formidling med en nyhedsvinkel.
Men hvornår har man egentlig en nyhed? Det har man, når noget er aktuelt, relevant og har betydning for andre end dig selv – fx:
-
nyansættelser i ledelsen
-
nye produkter eller samarbejder
-
markante milepæle, priser eller resultater
-
lokal forankring og initiativer med samfundsværdi
Hvorfor bruge pressemeddelelser?
En god pressemeddelelse:
-
skaber omtale i relevante medier (lokalt, regionalt, nationalt, internationalt, fagligt)
-
øger synligheden over for kunder, samarbejdspartnere og øvrige interessenter
-
styrker troværdigheden – når budskabet kommer via andre (medierne)
- giver dig og din virksomhed mulighed for at give jeres version af en historie
-
kan genbruges i let omskrevet form i fx nyhedsbreve, på sociale medier eller i stakeholder-kommunikation

Sådan hjælper jeg jer med pressemeddelelser
Når jeg hjælper virksomheder med at skrive pressemeddelelser, starter jeg altid med en samtale. Vi afklarer:
- Hvad er nyheden – og budskabet?
- Hvem er målgruppen?
- Hvilke medier kunne være relevante?
- Hvem udtaler sig? (i citater)
- Hvilke fotos kan vi bruge?
- Hvem skal stå som kontaktperson, hvis journalisterne på redaktionerne vil vide mere?
Herefter skriver jeg et udkast til pressemeddelelsen, som I får til gennemsyn. Har I spørgsmål, kommentarer eller rettelser til det fremsendte, retter vi det til, og så modtager I en endelig version af pressemeddelelsen. Ofte hjælper jeg med at tage fotos og udarbejde presseliste også. Og så ryger hele herligheden af sted til de udvalgte medier.
Hvordan er en pressemeddelelse typisk opbygget?
Pressemeddelelser følger ofte den klassiske nyhedstrekant. Det betyder, at man starter med det vigtigste først – og trapper gradvist ned i detaljegraden.
Typisk struktur:
- Overskrift: Fang journalistens/ læserens opmærksomhed med få ord (helst max otte).
- Manchet: En kort opsummering af hele nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor?
- Brødtekst: Uddyb nyheden med fakta, citater og baggrund.
- Citater: Giv teksten menneskelig stemme – gerne fra direktør, projektleder eller fagperson.
- Baggrund og kontaktinfo: Kort om virksomheden og kontaktpersoner til pressen.

Erfaring med medier og brancher
Jeg har skrevet pressemeddelelser til alt fra lokalaviser og landsdækkende medier til fagblade over hele verden – og for virksomheder inden for meget forskelligartede brancher. Fx inden for transport, logistik og luftfart, kultur og livsstil, diverse håndværkere som tømrere og vvs’ere.
Min erfaring er, at følger man ‘reglerne’, så lykkes det næsten altid at få pressemeddelelsen bragt i et – og typisk flere – af de medier, man sender den til. For at nå dertil, kræver det, at man skriver en god, saglig og vedkommende artikel, der er bygget klassisk op og har gode citater, gode fotos og en god billedtekst. Og at man gør sig umage med de medier og kontaktpersoner, man sender pressemeddelelsen til.
Det skader naturligvis ikke at have gode pressekontakter, men har man en god historie, så er medierne også typisk interesserede i at bringe den.
NB! Jeg bliver af og til ringet op af en kunde, der “gerne vil have en artikel i avisen”. Og det forstår jeg selvfølgelig godt. Det er bare ikke helt sådan, det fungerer. Man er ikke herre over, om det, man skriver, kommer med – det er ene og alene medierne, der styrer det. MEN: Man kan gøre meget for, at historien vil være rigtig for dem at bringe.
Skal vi tage en snak?
En god pressemeddelelse er ikke bare en tekst – det er strategisk kommunikation, der skaber synlighed, positionering og relationer.
Hvis du har en nyhed, du gerne vil dele med omverdenen – eller er i tvivl om, hvorvidt du rent faktisk har en nyhed – så lad os tage en uforpligtende snak.