20. oktober 2022

Kreativ på kommando – what to do?

I min virksomhed er det ofte afgørende, at jeg kan være kreativ på kommando, når jeg løser opgaver for mine kunder. Der er sjældent tid til, at jeg kan gå og summe over tingene og vente på, at den geniale idé til fx et stykke content eller en pressemeddelelse dukker op. Og som soloselvstændig har jeg ikke lige et team af content creators ved hånden, som jeg kan nappe et brainstorm-møde med.

Så hvad gør jeg, hvis de geniale ideer lige udebliver?

Jeg har skrevet hele mit liv, de sidste knapt 14 år som selvstændig inden for kommunikation, pr og markedsføring – så naturligvis har jeg udviklet mine egne metoder, som virker for mig.

#1 Bare start et sted

En af de vigtigste ting, jeg har lært mig selv, er, at jeg bare skal gå i gang. Fx ved at finde den sætning i det, jeg skal formidle, som taler mest til mig, fx fordi den er skæv eller sjov eller anderledes. Det kan også være at starte med at finde gode hashtags og et call-to-action, inden jeg skriver selve opslaget… Kort sagt, så handler det om at bryde opgaven ned – og bare starte et sted.

 

#2 Modeller, lister, billeder og grafik

Fordi jeg har arbejdet med kommunikation og dét at skrive i mange år, så har jeg et helt arsenal af gode idéer på ’formel’. Dvs. jeg har Word-filer med lister over gode overskrifter, hooks, call-to-actions og hashtags. Jeg har alenlange lister med hundredvis af gode idéer til content. Og modeller, der ret hurtigt kan give mig ideer til en konkret tekst. Det kan også være, at jeg går ombord i mange af de billeddatabaser, jeg ofte downloader fotos fra, og her finder et billede, der spot on passer til det, jeg opdagede, at jeg drømte om at sige. Og så kan jeg bruge motivet til at spille bold op ad i teksten.

 

#3 Ud, ud, ud

En tredje ting, der virker for mig, hvis min hjerne føles helt kreativitets-tom, er at tage en pause – old trick, men det virker for det meste. Fx ved at lave mig en kop te og ringe til min mor for en snak om løst og fast – eller at trave en tur med min hund i landskabet omkring vores hus. Netop naturen og dét at tænke på noget helt andet – eller måske slet ikke at tænke – gør for mig ofte, at jeg pludselig får en lys idé, når jeg mindst venter det. Og SÅ er det bare hjem at skrive!

Hvad gør DU, når du skal være kreativ på kommando – og hjernen ikke vil lege med? 

Brug for assistance?

Har du og din virksomhed brug for assistance med at få løst diverse kommunikations-, pr- og marketingopgaver?

Så kontakt mig gerne på malope@lounge44.dk.

 

/mlp

Fik du også læst