2. maj 2018

Det kan Instagram rent strategisk

Både personer og virksomheder tænker ifølge min erfaring lidt for tit i medier, kanaler og konkrete kommunikationsudtryk, inden de tænker i strategi, målgrupper og målsætninger. “Vi skal også på Facebook”. “Synes du, vi skal bruge Instagram?”. “Hvad med Snapchat?”. Og det er ofte ikke så smart at starte den vej rundt – særligt ikke som virksomhed. Fordelen ved at tænke i strategi først er naturligvis, at du får styr på, HVORFOR du vil gøre dette eller hint, og at det så typisk får ret afgørende indvirkning på slutproduktet, dvs. det content, du kreerer til kanalen. Fordi det simpelt hen bliver mere ‘rigtigt’.

> Vil du læse mere om, hvor vigtig en strategisk tilgang til kommunikation er, så kan du fx læse dette blog-indlæg, som jeg tidligere har skrevet.

Det samme gælder naturligvis alle de (nye) sociale medier, der hele tiden popper op, og som vi falder over og får lyst til at bruge – både som privatpersoner og som virksomheder. Jeg er vild med tanken om at være nysgerrig og opsøgende i forhold til nye medier, for kun ved at bruge dem lærer man helt indefra, hvordan de virker, og hvad man kan bruge dem til. MEN… inden du kaster dig ud i sådan for alvor at bruge en (ny) kanal for din virksomhed, så gør lige dig selv den tjeneste at lave den strategi for den, så du ved, hvorfor du er der – og hvad du vil opnå i forhold til hvem…

Nå… og så tilbage til Instagram… For hvad er det så, du rent STRATEGISK kan bruge netop Instagram til? Det er naturligvis meget individuelt – fra virksomhed til virksomhed. Men der er nogle linjer, vi kan pejle efter, og som går igen – uanset hvem vi er – og de er listet nedenfor. Inden da kommer der her en kort forklaring af, hvad Instagram er for en størrelse.

Kort om Instagram

Instagram-app’en blev lanceret i 2010 og nåede inden for de første 2 måneder op på hele 1 million brugere. Efter et år var dette tal oppe på 10 millioner – og i september 2017 rundede antallet af brugerprofiler 800 millioner på verdensplan. Så ja, det er en pænt stor platform.

Instagram er en online platform, hvor brugerne kan uploade og dele billeder og video og tilføje et hav af forskellige filtre, tekst, osv., så man her kan skabe sig sit eget visuelle udtryk med meget nem redigering – oprindeligt i det kvadratiske polaroid-format, men i dag er det også muligt at uploade både horisontale og vertikale billeder samt lave fotocollager m.v. Der er dog stadig en overvægt af billeder og videoer i det kvadratiske format. De specielle filtre, man kan lægge ind over billederne, er medvirkende til, at den enkelte bruger kan skabe sit helt eget udtryk, som skiller sig ud fra mængden. Instagram er desuden kendt for sine “stories”, der er live-optagede billeder, rækker af billeder eller videoer, som kun er tilgængelige i 24 timer – og som ofte er noget mindre perfekte end de billeder på feed’en, som man har siddet og kælet for med filtre osv. for at gøre dem så smukke som overhovedet muligt.

Som på fx Facebook kan du tagge personer, virksomheder og brands i dine opslag samt tilføje lokation. Og ligeledes, som man kender det fra fx Facebook, kan man følge andre, like og kommentere deres opslag – ligesom andre kan følge én. Det er dog også muligt at have en lukket profil, hvor folk skal anmode om at følge dig, hvis du ønsker det.

Hashtags er meget centrale for Instagram, idet man til hvert af sine opslag typisk tilføjer et eller flere af slagsen – og bruger dette til at understøtte det, man ser på billedet/videoen, og det, som budskabet med at lægge det op, er. Et billede af en lækker strand kunne således fx følges af hashtags som: #lifeisgood #feriermanikkevilhjemfra #spies #sandsandsand #mallorca osv. Pointen er, at disse hashtags kan være en kombi af et hav af ting, som man fx ser, føler, siger – og hvad der ellers kunne være relevant. Ofte har et eller flere hashtags en lidt humor-drejet funktion, så opslaget tilbyder en eller anden form for underholdningsværdi og coolness.

I skrivende stund skal du op på over 100 mio. følgere for at være ligeså populær som fx Selena Gomez og Christiano Ronaldo, der hører til blandt de mest fulgte på Instagram i verden.

Men hvad er det så egentlig Instagram kan, som de andre platforme ikke kan…? Strategisk talt…? Her kommer 6 grunde til, at din virksomhed kunne overveje at bruge Instragram strategisk:

Brug Instagram strategisk til at:

# 1: Udvide jeres digitale tilstedeværelse – og ramme flere/andre målgrupper end via de mere traditionelle medier.

# 2: Udtrykke dit brands dna og filosofi gennem flotte billeder og videoer i jeres helt specielle look – for derved at sikre identifikationsgrundlag for Generation Y (der ikke er vilde med mere traditionelle platforme som fx Facebook, tv, nyhedsbreve osv.!).

# 3: Have en platform til at arbejde med Influencer Marketing/ influenter på – ligeledes for at sikre identifikationsgrundlag for Generation Y.

# 4: Forbinde din virksomhed(s opslag) med specielle hashtags, der er relevante/sjove/værdifulde for din business, dine produkter, services, følgere, kunder osv. For på den måde kommer din virksomhed frem, når folk anvender eller søger på bestemte hashtags – og det betyder, at I får et større reach.

# 5: Opbygge relationer til virksomheder, samarbejdspartnere, personer, meningsdannere, bloggere/ influenter, brands osv., som du gerne vil indgå i dialog med – fx ved at tagge dem på dine opslag med @ + deres Instagram-navn.

# 6: Nå ud til et globalt publikum.

/mlp

Fik du også læst