Jeg tager en bid af noget lækkert – og vupti, så sidder Anton, min evigt sultne labrador, foran mig. Med blikket stift rettet mod maden. En strøm af savl, der drypper ned og skaber en slimy sø på gulvet. Han ved egentlig godt, at han ikke må tigge. Men han ved også, at det som oftest kan betale sig. Og at lidt er bedre end intet.
Scenariet er et klassisk eksempel på ‘instant gratification’. Ønsket om belønning, her og nu. Et lille glimt af lykke.
Vores hjerner er vilde med det – og det er vi også, når det kommer til branding.
I branding-sammenhæng har instant gratification dog længe haft et lidt tvivlsomt ry. Ofte forbindes det med overfladiskhed, hurtige klik og tomme engagementer. Men det er faktisk lidt ærgerligt. For instant gratification er ikke nødvendigvis fjenden. Det kan også være et værktøj, der – brugt rigtigt – kan være ret genialt.
En flig, ikke ‘the big picture’
Branding handler sjældent om at forklare alt på én gang. Det handler om at give små flige, som man kan mærke, huske og vende tilbage til. En farve. En tone. Et billede. En sætning, der siger meget med lidt. En følelse, der rammer noget, som modtageren kender eller kan se sig selv i.
Det er det, en god brandingindsats gør: Den giver noget. Her og nu. Et lille nik. En oplevelse. En lille belønning, der giver lyst til mere. En lille flig af noget større.
Fra likes til loyalitet
Et like på LinkedIn er ikke en købsbeslutning. Men det er et skridt. En mikrointeraktion. Det betyder ikke, at vi skal jagte likes for likes’ skyld – men det betyder, at vi skal tage dem alvorligt som relationelle kontaktflader:
- Man liker, fordi noget føles rigtigt
- Man husker farven, tonen, følelsen
- Man kommer tilbage
Med tiden bygger det bro. Fra det lille og spontane til det store og strategiske. Fra “jeg kan lide det her” til “jeg vil gerne være en del af det her”.
Den vigtige detalje
For os, der arbejder med kommunikation, formidling, æstetik, tekst og branding, er det også her, detaljerne kommer i spil.
For førstehåndsindtrykket skal ikke bare vække opmærksomhed – det skal vække genkendelse. Det skal stemme. Det skal føles som brandet.
Og det er faktisk her, de hurtige, umiddelbare indtryk er allermest potente.
Jeg tror på, at man kan kommunikere strategisk og smukt. Hurtigt og holdbart. Instant og med intention.
Anton har luret den
Anton forventer ikke en hel middag. Han vil bare have en bid. Noget, der giver ham lyst til at blive siddende. Og det er faktisk også essensen af god branding:
Giv en flig. Gør det let at sige:
“Det her føles rigtigt. Jeg vil være med her.”
Mikroøjeblikke. Små belønninger. Relationer, der opbygges over tid.
Det starter ikke nødvendigvis med det store og forkromede. Det starter med en vibe. En stemning. En farve. Et første nik.
Og en lille smule savl i mundvigen.
… og hvad betyder det så for dig og din virksomhed?
Det betyder, at du med fordel kan tænke små, men meningsfulde interaktioner ind i din kommunikation og branding. Ikke alt behøver være store kampagner og forkromede strategier. Nogle gange er det de små glimt – et velvalgt billede, en velformuleret sætning, en genkendelig tone – der åbner døren til tillid og loyalitet. De små brikker, der afslører det store billede. Men det er selvfølgelig vigtigt, at de små glimt rent faktisk er lækkerbiskner – uimodståelige petit fours, som dine følgere får lyst til at sætte tænderne i.
Har du brug for sparring til, hvordan dit brand kan skabe stærkere forbindelser til dem, du gerne vil i kontakt med?
Så hjælper jeg gerne – med idéer, tekster, billeder, grafik og et blik for både detaljerne og det store billede.


